- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud
Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:
"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).
De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.
Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.
Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".
För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/
Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."
Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:
Använd dessa serverinställningar
Typ: POP3 konto
Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)
Aktivera autentisering för utgående server
Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00
- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud
Sedan kl. 10.55 ligger bredbandet i Rödålund nere. Felsökning pågår.
Uppdatering kl. 12.26: Avbrottet beror på problem med elförsörjningen till noden. Oklart om det kan åtgärdas under dagen. Det är 11 anslutningar i Rödålund, Västra Överrödå och Fäbodåkern som är utan bredband på grund av avbrottet.
Uppdatering: Sedan kl. 13.36 är problemet åtgärdat och bredbandet fungerar åter som det ska överallt inom Tavelsjö ByaNät.
- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud
Det har varit ett strömavbrott i Vindel-Ånäset 5/11 kl.08.02-08.28 meddelar Skellefteåkraft. Detta gjorde att även bredbandet gick ner.
- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud
Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:
"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).
De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.
Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.
Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".
För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/
Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."
Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:
Använd dessa serverinställningar
Typ: POP3 konto
Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)
Aktivera autentisering för utgående server
Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00
- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud
En agrävning av fiberkabeln har skett idag på eftermiddagen i Jämteböle. Ett antal som bor väster om Jämtebölesjön och i Snålltjärn är utan bredband. Vi meddelar senare när lagning kan ske.
Uppdatering kl. 16.10: Ingen lagning kan ske under tisdagen, mycket eventuellt kan lagningen påbörjas på onsdag eller torsdag. Vi återkommer med besked längre fram.
Uppdatering 3/11 kl.13.50: Vi har nu fått klart att lagningen ska påbörjas på torsdag morgon. Om allt går bra kan det bli klart före kvällen.
Uppdatering 5/11 kl.12.33: Tyvärr kommer lagningen inte hinna bli klar idag, arbetet är komplicerat och tar längre tid än beräknat.
Uppdatering 6/11 kl.11.30: Nu är det lagat och klart.
- Detaljer
- Skriven av Mårten Edberg
AllTele meddelar att det är störningar för ip-telefoni. Man hoppas ha åtgärdat problemet vid13-tiden.
- Detaljer
- Skriven av Mårten Edberg
Sedan kl. 09.28 ligger bredbandet i Selet och Västra Vännfors nere. Felsökning pågår.
Uppdatering: Fiberkabeln är tyvärr avgrävd i Selet, vilket också påverkar Västra Vännfors. Oklart när lagning kan ske.
Updatering 10.56: Lagning är beställd, om allt går bra kan det vara lagat före kvällen.
Uppdatering: Skadan är nu lagad, sedan kl 15.43 fungerar det i Selet och Västra Vännfors igen.