Det kommer bli ett avbrott vid 18-tiden ikväll på cirka 5 - 10 minuter på grund av akut underhållsarbete. I värsta fall måste utrustning bytas och då kan avbrottet vara i 1-2 timmar. Detta gäller hela fibernätet inom Tavelsjö ByaNät.

 

Uppdatering cirka 18:05: Allt gick bra och nu verkar allt fungera perfekt.

AllTele meddelar att det kan bli vissa driftstörningar ikväll på grund av underhållsarbete någongång mellan 18 - 23 i kväll. Troligen berörs Tavelsjö ByaNät någongång vid 20-tiden och det kan bli ett 5 - 10 minuter långt avbrott.

Uppdatering: Det blev någon minuts avbrott kl.20.04.

Bredbandet i Stärkesmark ligger nere sedan kl.11.48. Felsökning pågår.

Uppdatering 12.14: Avbrottet beror på ett elförsörjningsfel i noden. Oklart hur lång tid detta tar att åtgärda.

Uppdatering: Kl. 14.39 går Stärkesmark upp tillfälligt. Strömmen måste troligen brytas några gånger till innan allt är klart.

Uppdatering: Sedan kl.16.37 fungerar bredbandet i Stärkesmark med omnejd igen tackvare provisorisk strömförsörjning. Det är ett besvärligt fel med bland annat en jordfelsbrytare som ställt till problem. När detta ska lagas permanent kan det bli fler strömavbrott och därmed också avbrott i bredbandstrafiken.

Uppdatering: Kl. 17.22 går bredbandet ner igen på grund av fortsatta reparationsarbeten.

Uppdatering: Kl. 17.41 går bredbandet upp igen.

Det har varit ett avbrott i bredbandstrafiken i Vindel-Ånäset mellan kl.04.10 och 06.10 idag tidigt på morgonen den 26 januari. Orsaken var strömavbrott.

Kl. 17.19 går Altjärn ner. Felsökning pågår.

Uppdatering. Sedan kl.17.49 fungerar bredbandet igen. Avbrottet berodde på ett elfel.

Under hösten 2015 genomför vår internetleverantör AllTele förstärkningar i säkerheten för e-post. Detta gör att du måste markera "utgående server kräver autentisering" i ditt e-postprogram. Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

Typ: POP3 konto

Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110

Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00

0

Det har varit ett avbrott i Rödåliden ikväll mellan kl.18.26 - 18.36. Än så länge okänd orsak.