Det är problem med e-posten idag den 18 januari. Alltele jobbar med att åtgärda problemet.Oklart hur lång tid detta kan ta, men det borde bli klart under dagen menar man.

Uppdatering 13.07: Nu verkar e-posten fungera igen.

Bredbandet ligger nere i Altjärn sedan kl 16.11 på söndagseftermiddagen den 17/1. Avbrottet beror på ett elfel, osäkert när det kan vara åtgärdat.

Uppdatering: Sedan kl. 17.20 fungerar bredbandet igen i Altjärn.

Under hösten 2015 genomför vår internetleverantör AllTele förstärkningar i säkerheten för e-post. Detta gör att du måste markera "utgående server kräver autentisering" i ditt e-postprogram. Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

 

Typ: POP3 konto

Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110

Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

 

 

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00

 

Det har varit ett avbrott i bredbandstrafiken i Stärkesmark den 6 januari kl.09.03 - 09.22. Okänd orsak.

AllTele meddelar att det är problem med att skicka e-post idag den 10/12. Det var också störningar igår kväll.

Dom jobbar för fullt med att åtgärda störningarna.

Uppdatering kl. 10.46: Nu verkar det fungera igen.

Nytt meddelande från AllTele: "015-12-10 11:09
Vi har för närvarande en driftstörning gällande E-post i Hela Sverige. Tillfälliga avbrott kan upplevas i E-post. Tekniker jobbar på problemet, beräknad klartid 2015-12-10 17:00."

Uppdatering: Kl.12.12 ska e-posten fungera normalt igen, enligt AllTele.

Det är problem med att skicka e-post via AllTele idag den 22/12. När man försöker skicka kommer följande upp "Ditt meddelande har inte blivit accepterat av servern" m.m.

Vi har inte fått någon information angående detta från AllTele tyvärr./ Tavelsjö ByaNät.

Uppdatering 23/12 kl.10.20: Problemen har fortsatt under morgonen , men nu fungerar det att skicka e-post igen sedan ett tag tillbaka.

AllTele meddelar på sin hemsida att dom har problem med e-posten i hela Sverige idag den 5 december. Detta drabbar oss som har adresser som slutar på byanat.se, tavelsjo.se, rodabygden.com m.fl och övriga som skickar e-post via AllTeles servrar.

Uppdatering kl. 12.39: Nu verkar e-posten fungera igen, men det står fortfarande som driftstörning på AllTeles hemsida