Under hösten 2015 genomför vår internetleverantör AllTele förstärkningar i säkerheten för e-post. Detta gör att du måste markera "utgående server kräver autentisering" i ditt e-postprogram. Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

Typ: POP3 konto

Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110

Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00

0

Bredbandet i Stärkesmark ligger nere sedan kl.11.48. Felsökning pågår.

Uppdatering 12.14: Avbrottet beror på ett elförsörjningsfel i noden. Oklart hur lång tid detta tar att åtgärda.

Uppdatering: Kl. 14.39 går Stärkesmark upp tillfälligt. Strömmen måste troligen brytas några gånger till innan allt är klart.

Uppdatering: Sedan kl.16.37 fungerar bredbandet i Stärkesmark med omnejd igen tackvare provisorisk strömförsörjning. Det är ett besvärligt fel med bland annat en jordfelsbrytare som ställt till problem. När detta ska lagas permanent kan det bli fler strömavbrott och därmed också avbrott i bredbandstrafiken.

Uppdatering: Kl. 17.22 går bredbandet ner igen på grund av fortsatta reparationsarbeten.

Uppdatering: Kl. 17.41 går bredbandet upp igen.

Det är problem med e-posten idag den 18 januari. Alltele jobbar med att åtgärda problemet.Oklart hur lång tid detta kan ta, men det borde bli klart under dagen menar man.

Uppdatering 13.07: Nu verkar e-posten fungera igen.

Kl. 17.19 går Altjärn ner. Felsökning pågår.

Uppdatering. Sedan kl.17.49 fungerar bredbandet igen. Avbrottet berodde på ett elfel.

Bredbandet ligger nere i Altjärn sedan kl 16.11 på söndagseftermiddagen den 17/1. Avbrottet beror på ett elfel, osäkert när det kan vara åtgärdat.

Uppdatering: Sedan kl. 17.20 fungerar bredbandet igen i Altjärn.

Det har varit ett avbrott i Rödåliden ikväll mellan kl.18.26 - 18.36. Än så länge okänd orsak.

Det har varit ett avbrott i bredbandstrafiken i Stärkesmark den 6 januari kl.09.03 - 09.22. Okänd orsak.