Ett planerat strömavbrott i en begränsad del av Selet gör att bredbandet ligger nere i hela Selet. Enligt Vattenfall ska strömmen komma tillbaks senast 16.30 om allt går som beräknat.

Uppdatering 17:11: Strömmen är fortfarande borta i Selet, det planerade arbetet tar längre tid än beräknat.

Uppdatering kl. 17.27: Nu är strömmen tillbaks och bredbandet fungerar åter.

Vattenfall har förvarnat om ett planerat strömavbrott i Trollberget onsdagen den 2/12 kl.09.30-14.30. Då går det ju inte heller att använda bredbandet.

 Uppdatering: Kl.14.31 har strömmen kommit tillbaks och bredbandet går upp.

Sedan kl. 10.55 ligger bredbandet i Rödålund nere. Felsökning pågår.

Uppdatering kl. 12.26: Avbrottet beror på problem med elförsörjningen till noden. Oklart om det kan åtgärdas under dagen. Det är 11 anslutningar i Rödålund, Västra Överrödå och Fäbodåkern som är utan bredband på grund av avbrottet.

Uppdatering: Sedan kl. 13.36 är problemet åtgärdat och bredbandet fungerar åter som det ska överallt inom Tavelsjö ByaNät.

Sedan kl. 15.32 på söndagseftermiddagen ligger bredbandet nere i Trehörningen och Västervik. Orsaken är ett strömavbrott hos Umeå Energi.

Uppdatering: Kl. 16.17 gick Yttre Långviken ner och 16.29 gick Långviken ner. Kl. 16.42 fungerar bredbandet åter överallt inom Tavelsjö ByaNäts område.

Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

Typ: POP3 konto
Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110  
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00

Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

Typ: POP3 konto
Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00

AllTele meddelar att det är störningar för ip-telefoni. Man hoppas ha åtgärdat problemet vid13-tiden.