Det har varit återkommande problem med att skicka epost via AllTeles servrar den senaste tiden. Det som hänt flera av våra medlemmar är att epostadresserna blivit inaktiverade ( på grund av att de fastnat i AllTeles spamfilter). Om det händer dig - ring då till AllTele 0770-250 550, välj teknisk support, och ange 468 155 som kundnummer (Tavelsjö ByaNäts gemensamma kundnummer) och be om hjälp. Detta gäller endast adresser som slutar på byanat.se, tavelsjo.se, rodabygden.com, vindelanaset.se, trehorningen.se, jamtebole.se och starkesmark.se.

En av våra medlemmar har fått hela sitt webmejlkonto raderat, alla sparade mejl i olika mappar har förvunnit och går inte att återskapa. Detta gällde alltså webmejl där man jobbar direkt mot Allteles server. Om man har Outlook, Windows mail eller något annat mailprogram på sin dator så ligger alla mejl sparade på datorn och kan inte råka ut för att raderas på liknande sätt (men å andra sidan kan din dator krascha).

Om du enbart använder webmejl och har många kontakter och mejl som du vill ha kvar, då kan det vara bra att skapa ett nytt epostkonto via till exempel Gmail och exportera över dina mejl dit. Det är också bra att ha en alternativ adress om du behöver skicka ett viktig brev och AllTeles server ligger nere, eller din adress blivit inaktiverad.