Flera medlemmar har hört av sig om problem med att komma ut på internet i samband med flytten till AllTele. Pröva då detta:
Dra ur strömkabeln till bredbandsdosan på väggen 10-20 sekunder, och sätt sedan i den igen. Samtidigt kan du passa på att stänga ner dator och router och starta dem på nytt.
Hjälper inte detta, kontrollera då att du har de rätta inställingarna i datorn: Det ska vara 'hämta IPadress automatiskt', och 'hämta DNS-adresser automatiskt'.Det ska inte vara statiska adresser med siffror ifyllda. (Flera har haft korrekt inställning för ip-adressen, men felaktig för DNSerna, där siffror varit inlagda, vilket fungerade hos Bredband2 men inte hos AllTele).
Hjälper inte detta måste man gå in i routern och kontrollera att inställningarna där är Dynamic IP/DHCP eller liknande. Det ska inte vara statiska adresser med ifyllda siffror.
Om det är svårt att hitta in i routern kan man pröva att koppla en dator direkt till dosan på väggen med en nätverkskabel. (Den så kallade leastiden kan då slå till och det blir en fördröjning på upp till sex timmar innan anslutningen fungerar igen. Denna fördröjning kan tas bort om man ringer 070-323 56 14)
Om det då går att komma ut på internet så vet man att själva bredbandsanslutningen fungerar. Och så får man sedan leta fram manualen till routern i lugn och ro, ringa support hos routerföretaget, eller be grannen om hjälp.
Denna information går naturligtvis inte att läsa av den problemdrabbade själv, utan får spridas av hjälpsamma grannar och bekanta. Tavelsjö ByaNät vill passa på att tacka alla dessa datakunniga personer som rycker in och hjälper sina medmänniskor när datorproblem uppstår eller en ny router införskaffats.
Problem efter omläggningen?
- Detaljer
- Skriven av Lena Alwerud