Thomas Andertun, medlem i Tavelsjö ByaNät boendes i Långviksvallen, berättar att han allt som ofta får studsande e-post och därefter ett felmeddelande som lyder:
'Relay access denied'

Efter att ha talat med SkyCom har Thomas fått reda på att man i Outlook måste klicka på skicka/ta emot först. Då skall det fungera.

Det får inte heller har gått mer än 30 min sedan man klicka på skicka/ta emot.

Vad man kunnat utröna beror detta på att man vill förhindra spridning av icke önskad post - vilket kanske inte är helt fel.

Tipset är härmed förmedlat via Tavelsjö ByaNäts egen sida på portalen och styrelsen blir glad om alla medlemmar - likt Thomas - sprider vidare information som andra kan ha nytta av.


Mer tips

Patrik Nilsson, Tavelsjö by, kommer med följande tips:

Läste på TBN:s hemsida om problemet med mailen som vägrade skickas utan skicka/ta emot-proceduren, felet ligger i att mailservern inte får den autensiering som krävs för att ett mail ska gå iväg.

För att lösa detta måste man
Öppna outlook eller annat mailklient och plocka fram E-postkonton från menyn verktyg, redigera befintliga konton, väl där markerar man sitt tabelsjo.se-konto, en ny ruta öppnas där password mm anges, nu är man på nästan rätt ställe för att göra inställningen

1. Tryck på knappen 'Fler inställningar'
2. Peta på fliken 'Utgående server'
3. Bocka i 'Den utgående servern kräver verifiering'
4. Se till så att radioknappen 'Använd samma inställningar som på inkommande e-post' är vald
5. Tryck OK

Sedan fortsätt när rutan försvinner och till sist Slutför.

Detta istället för att behöva traggla med skicka/ta emot varenda gång!

Fungerar inte detta då vet inte jag men man kan då prova med att fylla i radioknappen 'Logga in på server för inkommande e-post innan e-post skickas'.